Hoe werken ERE’s en voorwaarden?
Bedrijven die elektriciteit leveren aan vervoer in Nederland kunnen de leveringen onder voorwaarden inboeken op hun rekening in het Register Energie voor Vervoer (REV). Zij ontvangen daarvoor Hernieuwbare Brandstofeenheden (HBE’s) tot 2025. Daarna verandert de methodiek naar Emissie Reductie Eenheden (ERE’s). Dit zorgt voor een eerlijkere en transparantere toekenning van CO₂-reductie bij elektrische mobiliteit. De ERE-systematiek biedt meer sturing en zekerheid dat alleen écht groene stroom wordt meegerekend, en voorkomt dubbeltelling. Hierdoor wordt de transitie naar volledig emissievrij vervoer versneld en beter afgestemd op de Europese RED III-richtlijnen.
De methodiek is enigszins gecompliceerd, maar hoe moeilijker hoe beter, GREENRG Software rekent voor u. De methodiek is als volgt:

- De levering is de hoeveelheid geleverde elektriciteit in kWh;
- Het aandeel hernieuwbaar is het netgemiddelde of 100%, afhankelijk welk van de twee geldt;
- 183 is de Europees vastgelegde fossiele uitgangswaarde (in g/MJ), waartegen hernieuwbare elektriciteit reduceert.
- 3,6 is nodig voor de omrekening van kWh naar MJ;
- 1000 nodig is voor de omrekening van gram naar kg.
Bereken je ERE’s
Aantal ERE’s: 0
Prijs van ERE’s
Prijs van ERE’s is afgeleid van die van Hernieuwbare Brandstof Eenheden of te wel HBE’s. Om verschillende scenario’s door te lopen verwijzen wij u naar onze mogelijkheden pagina.
Voorwaarden
De voorwaarden voor ERE-inboekingen zijn complex en veelzijdig. Daarom hebben wij een overzichtelijke vragenlijst ontwikkeld waarmee we snel kunnen beoordelen of uw situatie in aanmerking komt voor ERE-inboek.
Hoe werken ERE’s en voorwaarden?
Bedrijven die elektriciteit leveren aan vervoer in Nederland kunnen de leveringen onder voorwaarden inboeken op hun rekening in het Register Energie voor Vervoer (REV).
Zij ontvangen daarvoor Hernieuwbare Brandstofeenheden (HBE’s) tot 2025. Daarna verandert de methodiek naar Emissie Reductie Eenheden (ERE’s). Dit zorgt voor een eerlijkere en transparantere toekenning van CO₂-reductie bij elektrische mobiliteit.
De methodiek is enigszins gecompliceerd, maar hoe moeilijker hoe beter, GREENRG Software rekent voor u. De methodiek is als volgt:

- De levering is de hoeveelheid geleverde elektriciteit in kWh;
- Het aandeel hernieuwbaar is het netgemiddelde of 100%, afhankelijk welk van de twee geldt;
- 183 is de Europees vastgelegde fossiele uitgangswaarde (in g/MJ), waartegen hernieuwbare elektriciteit reduceert.
- 3,6 is nodig voor de omrekening van kWh naar MJ;
- 1000 nodig is voor de omrekening van gram naar kg.
Bereken je ERE’s
Aantal ERE’s: 0
Prijs van ERE’s
Prijs van ERE’s is afgeleid van die van Hernieuwbare Brandstof Eenheden of te wel HBE’s. Om verschillende scenario’s door te lopen verwijzen wij u naar onze mogelijkheden pagina.
Voorwaarden
De voorwaarden voor ERE-inboekingen zijn complex en veelzijdig.
Daarom hebben wij een overzichtelijke vragenlijst ontwikkeld waarmee we snel kunnen beoordelen of uw situatie in aanmerking komt voor ERE-inboek.
Wat als de aansluiting niet exclusief is?
Bedrijven mogen elektriciteit inboeken die aan wegvoertuigen/binnenvaart is geleverd via exclusief daarvoor bestemde aansluitingen van deze bedrijven op het elektriciteitsnet. Achter de aansluiting mag dus geen andere bestemming van de elektriciteit zijn dan elektrische voertuigen. Zij boeken de hoeveelheid elektriciteit (kWh) per aansluiting in, zoals gemeten door één of meerdere bemeterde leverpunten (verkoopmeters) achter de aansluiting.
In de praktijk kan het voorkomen dat een aansluiting niet exclusief bestemd is voor de levering van elektriciteit aan wegvoertuigen/binnenvaart. Dit geldt bijvoorbeeld als er ook verbruik plaatsvindt door een kantoor of winkel. Indien er geen sprake is van een aansluiting (of secundair allocatiepunt, zie hieronder), die exclusief voor vervoer bestemd is, worden er extra eisen gesteld aan het bemeterd leverpunt (verkoopmeter) in de laadpaal. Elk bemeterd leverpunt dient dan te beschikken over een MID-meter.
Secundair allocatiepunt
Exclusieve aansluiting via MLOEA
Wanneer een aansluiting niet exclusief bestemd is voor de levering van elektriciteit aan vervoer kan het ‘Codebesluit meerdere leveranciers op één aansluiting (MLOEA)’ van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) mogelijk een oplossing bieden. Lees hier alles over een MLOEA.
Het Codebesluit MLOEA maakt het mogelijk om bij een opgestelde installatie achter de aansluiting een secundair allocatiepunt aan te maken. Elk secundair allocatiepunt krijgt volgens het Codebesluit een aparte EAN-code toegewezen en een bijbehorende meter. Op deze manier is het mogelijk om de levering van elektriciteit door verschillende installaties administratief ‘op te splitsen’, zonder dat er aparte (fysieke) aansluitingen gerealiseerd hoeven te worden. Een aanvraag voor secundaire allocatiepunten moet worden ingediend bij de netbeheerders.
De NEa zal inboekingen van leveringen van elektriciteit aan wegvoertuigen via deze constructie accepteren, als aangetoond wordt dat het secundaire allocatiepunt exclusief voor deze leveringen bestemd is. Bij het inboeken geeft de inboeker de EAN-code op van het secundaire allocatiepunt.
Vragen?
Heeft u vragen over wat een secundair allocatiepunt is of hoe u hieraan komt. Neem gerust contact met ons op via de contactpagina.
Wat als de aansluiting niet exclusief is?
Bedrijven mogen elektriciteit inboeken die aan wegvoertuigen/binnenvaart is geleverd via exclusief daarvoor bestemde aansluitingen van deze bedrijven op het elektriciteitsnet.
Achter de aansluiting mag dus geen andere bestemming van de elektriciteit zijn dan elektrische voertuigen. Zij boeken de hoeveelheid elektriciteit (kWh) per aansluiting in, zoals gemeten door één of meerdere bemeterde leverpunten (verkoopmeters) achter de aansluiting.
In de praktijk kan het voorkomen dat een aansluiting niet exclusief bestemd is voor de levering van elektriciteit aan wegvoertuigen/binnenvaart. Dit geldt bijvoorbeeld als er ook verbruik plaatsvindt door een kantoor of winkel.
Indien er geen sprake is van een aansluiting (of secundair allocatiepunt, zie hieronder), die exclusief voor vervoer bestemd is, worden er extra eisen gesteld aan het bemeterd leverpunt (verkoopmeter) in de laadpaal. Elk bemeterd leverpunt dient dan te beschikken over een MID-meter.
Secundair allocatiepunt
Exclusieve aansluiting via MLOEA
Wanneer een aansluiting niet exclusief bestemd is voor de levering van elektriciteit aan vervoer kan het ‘Codebesluit meerdere leveranciers op één aansluiting (MLOEA)’ van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) mogelijk een oplossing bieden. Lees hier alles over een MLOEA.
Het Codebesluit MLOEA maakt het mogelijk om bij een opgestelde installatie achter de aansluiting een secundair allocatiepunt aan te maken. Elk secundair allocatiepunt krijgt volgens het Codebesluit een aparte EAN-code toegewezen en een bijbehorende meter.
Op deze manier is het mogelijk om de levering van elektriciteit door verschillende installaties administratief ‘op te splitsen’, zonder dat er aparte (fysieke) aansluitingen gerealiseerd hoeven te worden. Een aanvraag voor secundaire allocatiepunten moet worden ingediend bij de netbeheerders.
De NEa zal inboekingen van leveringen van elektriciteit aan wegvoertuigen via deze constructie accepteren, als aangetoond wordt dat het secundaire allocatiepunt exclusief voor deze leveringen bestemd is.
Bij het inboeken geeft de inboeker de EAN-code op van het secundaire allocatiepunt.
Vragen?
Heeft u vragen over wat een secundair allocatiepunt is of hoe u hieraan komt. Neem gerust contact met ons op via de contactpagina.
Vragen?
Heeft u vragen over wat een secundair allocatiepunt is of hoe u hieraan komt. Neem gerust contact met ons op via de contactpagina.