Wat levert het op?

  • Inzage
  • Aansluiten
  • Administeren
  • Verhandelen

Wat levert het op?

  • Inzage
  • Aansluiten
  • Administeren
  • Verhandelen

In klink klare munt

De succesfactoren in deze methodiek hangen af van het aandeel hernieuwbare stroom versus netstroom. De omvang van de energielevering en de marktprijs van Emissie Reductie Eenheden (ERE’s). Voor voertuigen met grotere batterijen leidt een hogere CO₂-reductie tot een grotere toekenning van ERE’s.

Terwijl een hogere marktprijs per ERE direct bijdraagt aan een verhoogde opbrengst. De waardering van ERE’s is gebaseerd op de historische prijs van Hernieuwbare Brandstof Eenheden (HBE’s), die geldig blijft tot en met 31-12-2025.*.

Dit betekent het volgende:

 

Vervoer Grootte accu Bron van stroom Prijs ERE Aantal ERE’s Opbrengst
Personen auto 75 kWh Net Euro 0,21 49,41 Euro 4,88
Truck 500 kWh Net Euro 0,21 22,93 Euro 32,52
Personen auto 75 kWh 100% groen Euro 0,21 329,4 Euro 10,51
Truck 500 kWh 100% groen Euro 0,21 152,84 Euro 70,10

*Voor de bovenstaande tabel hanteren wij een gemiddelde HBE-prijs van 10 euro per stuk, gebaseerd op de afgelopen jaren. Deze prijs hebben wij omgerekend naar de prijs per Emissie Reductie Eenheid (ERE) met de referentie van de Nederlandse Emissie Autoriteit (NEa) als basis. De NEa stelt jaarlijks de omrekeningswaarde vast voor het volgende nalevingsjaar. Uit de inboekgegevens over 2023 blijkt dat de gemiddelde CO₂-reductie per HBE 47 kg CO₂-eq bedraagt. Met andere woorden: de marktprijs van een HBE gedeeld door 47 kg CO₂-eq geeft de verwachte waarde van een ERE weer.

Reken zelf uit wat de mogelijkheden zijn:

Opbrengst per laadbeurt NET

Opbrengst per laadbeurt: €0.00

Opbrengst per laadbeurt 100% GROEN

Opbrengst per laadbeurt: €0.00